Мария Генчева | сеп 22, 2012 | Коментари 0 Драстичен спад на пиратските атаки срещу кораби принуждава застрахователите да свалят цените и застрашава бързо растящия пазар на подобни продукти, съобщава Ройтерс.През последните месеци международните въоръжени сили са намалили сериозно активността на пиратите както чрез удари по техни наземни бази, така и чрез качването на въоръжена […]
Мария Генчева | сеп 22, 2012 | Коментари 0
Драстичен спад на пиратските атаки срещу кораби принуждава застрахователите да свалят цените и застрашава бързо растящия пазар на подобни продукти, съобщава Ройтерс.
През последните месеци международните въоръжени сили са намалили сериозно активността на пиратите както чрез удари по техни наземни бази, така и чрез качването на въоръжена охрана на търговските кораби и допълнителни мерки за сигурност като ограждане с бодлива тел. Така похищенията на кораби са намалели значително, и с тях рисковете, които застрахователите трябва да покриват. За първата половина на тази година атаките са едва 69, в сравнение със 163 миналата година.
“Шансът пиратите да успеят да отвлекат кораб вече е много малък, и вероятно затова много от тях решават изобщо да не излизат в морето”, коментира анализаторът Рори Ламрок.
Доскоро застраховките срещу отвличания бяха изключително търсени продукти, тъй като през последните няколко години пиратите в Аденския залив похитиха хиляди кораби, преди да бъдат предприети сериозни мерки за спирането на това. За миналата година те са спечелили 160 милиона долара от откупи, а щетите за световната икономика са били 7 милиарда долара.
През последните месеци обаче има спад в пиратската активност, който може да се окаже проблем за застрахователите на търговски кораби. За последните 5 години пазарът на застраховки срещу отвличане и искане на откуп се е разрастнал до 250 милиона долара. Разходите, които подобни полици носят на застрахователите, обаче са намалели двойно за последните 2 години, обяснява Уил Милър от застрахователния брокер Willis. Затова и следва понижение на цените на полиците. Важен елемент в това е и все по-честото изпращане на въоръжена охрана на борда, присъствието на която може да свали цената на застраховката наполовина.
Въоръжената охрана се смята за най-добрата предпазна мярка, тъй като досега никой охраняван по този начин кораб не е бил отвличан. Милер посочва, че две трети от клиентите на неговата компания качват охранители на борда на корабите си. През 2010 г. те са били едва 10 %.
Тъй като заедно с падането на цените, падат и разходите за застрахователите, те все още имат възможност да запазят печалбите си, обяснява Ройтерс. Това обаче отново може да е проблем, тъй като стимулира навлизането на нови играчи в индустрията, които също искат да се възползват от благоприятните условия. Заради растящата конкуренция цените на застраховките падат допълнително. Въпреки това застрахователите са обнадеждени, че търсенето на подобни продукти ще остане, тъй като в океаните има и други рискови места, като например Гвинейския залив от другата страна на Африка и протока Малака в Азия. Специалисти от индустрията предупреждават още, че макар ситуацията в Аденския залив да се подобрява, ако охраната от плавателните съдове бъде свалена, то набезите на пиратите отново ще започнат.
Освен това, исканията на пиратите също се влияят от инфлацията и исканите откупи стават все по-големи, съответно увеличаващи рисковете за застрахователите. Средният плащан откуп тази година е бил 6,5 милиона долара, в сравнение с 5-6 милиона за 2011 година.
Публикувано в : Застраховане • Застрахователни новини