Това, което другите говорят (и мислят) за нас, е може би най-важното нещо за успеха на една компания. Заради тясната връзка между репутацията и реалния успех в бизнеса, измерен в продажби, комханиите хвърлят огромни усилия и средства за подобряване на имиджа си. Задачата е още по-тежка за международните компании, които трябва да се борят за […]
Това, което другите говорят (и мислят) за нас, е може би най-важното нещо за успеха на една компания. Заради тясната връзка между репутацията и реалния успех в бизнеса, измерен в продажби, комханиите хвърлят огромни усилия и средства за подобряване на имиджа си. Задачата е още по-тежка за международните компании, които трябва да се борят за вниманието на потребители от цял свят.
Изграждането на отлична репутация съвсем не е лесно. Все пак има известен брой фирми, които са успели да се справят с тази тежка задача. Списание „Форбс“ публикува списък на 100-те световни компании с най-добра репутация, съставен от консултантската компания Reputation Institute. Класацията е направена след анкета между 47 000 потребители на 15 различни пазари. Те били запитани за отношението си към компаниите в четири аспекта: доверие, оценка, възхищение и добри чувства. Максималният брой точки, които една компания може да събере, е 100.
Reputation Institute установява, че репутацията на една компания има две основни измерения: компанията като предприятие – работна среда, управление, социални дейности, финансови резултати, и компанията като продукти, услуги и иновации. Оказало се, че желанието на потребителите да купуват продукти и да инвестират в една компания се основава 60 % на мнението им за нея като предприятие и 40 % на база продуктите и услугите, които предлага.
Изграждането на добра репутация отнема години. Трябва да си спазвате обещанията и да сте адекватни на местната и глобалната ситуация, обясняват от института. Трябва да изглеждате като компания, която се грижи за акционерите си. Освен това, най-добрите компании са тези, които инвестират в местни и световни инициативи, а не просто се грижат да продават продуктите си. Такива компании се грижат за хората в регионите, в които имат филиали, и се занимават с техните проблеми.
Компанията, която най-добре се е справила с всички тези точки, се оказва BMW. Германският автомобилен гигант събира 80,08 от максимални 100 точки и по този начин печели титлата компания с най-добра репутация за 2012 г. В родината си BMW е още по-напред – получава 85,79 точки. Това не е необичайно и според проучването повечето фирми са по-добре приети в родината си, отколкото на световно ниво. Най-ниска е репутацията на компанията в САЩ, Канада, Япония и Китай, където резултатите са под 70 точки.
Още две автомобилни компании намират място в топ 10 на най-уважаваните – Daimler и Volkswagen.
На второ място в световната класация е Sony със 79,31 точки. Компанията е най-уважавана заради висококачествените си продукти, а слабото й място е в това, че няма много добра репутация на активна социално компания.
В челните 5 са още Walt Disney и Apple. „Дисни“ е с отлична репутация в областта на социалната активност и е най-уважавана в Япония, Австралия, Русия, Великобритания и Италия. Apple пък печели титлата за най-добра компания в три категории – лидерство, иновации и добри резултати.
Google пък пада до шесто място, след като две поредни години бе лидер в световната класация.
За пръв път в топ 10 намира място и Microsoft – някога възприемана като злия монополист в областта на операционните системи и потребителския софтуер. В момента компанията се слави като тази с най-добро управление в света.
Ето и списък с 25-те световни компании с най-добра репутация:
Позиция |
Компания |
Държава |
1 | BMW | Германия |
2 | Sony | Япония |
3 | The Walt Disney Company | САЩ |
4 | Daimler (Mercedes-Benz) | Германия |
5 | Apple | САЩ |
6 | САЩ | |
7 | Microsoft | САЩ |
8 | Volkswagen | Германия |
9 | Canon | Япония |
10 | LEGO Group | Дания |
11 | Adidas Group | Германия |
12 | Nestlé | Швейцария |
13 | Colgate-Palmolive | САЩ |
14 | Panasonic | Япония |
15 | Nike | САЩ |
16 | Intel | САЩ |
17 | Michelín | Франция |
18 | Johnson & Johnson | САЩ |
19 | IBM | САЩ |
20 | Ferrero | Италия |
21 | Samsung Electronics | Южна Корея |
22 | Honda Motor | Япония |
23 | L’Oréal | Франция |
24 | Nokia | Финландия |
25 | Philips Electronics | Холандия |