Възродената марка на „Нисан“ „Датсун“ ще лансира на пазара шест модела, като сред тях ще има и автомобил с цена между 3000 и 3500 долара, съобщи „Уолстрийт джърнъл Юръп“, като се позова на интервю на главния изпълнителен директор на японската компания Карлос Гон. Пускането на колите „Датсун“ е насрочено за 2014 г. Те се разработват […]
Възродената марка на „Нисан“ „Датсун“ ще лансира на пазара шест модела, като сред тях ще има и автомобил с цена между 3000 и 3500 долара, съобщи „Уолстрийт джърнъл Юръп“, като се позова на интервю на главния изпълнителен директор на японската компания Карлос Гон. Пускането на колите „Датсун“ е насрочено за 2014 г. Те се разработват основно за развиващите се пазари, на които след пет години ще се продават 60% от всички коли в световен мащаб при 43 на сто сега.
Ако създаването на автомобил с цена 300 – 3500 долара стане факт, това ще е най-евтиният модел в света, доста под предложенията на китайските и индийските компании, специализирали се в лансирането на достъпни превозни средства. В момента китайските „Чери QQ“, „Сузуки Марути 800“ и „Тата Нано“ се предлагат за около 5000 долара.
Проект за 1 млрд. долара
В разработката на новия евтин „Датсун“ „Нисан“ ще инвестира около 1 млрд. долара. Това дава повод на част от ръководителите на японската компания да имат притеснения за бъдещето на проекта и отражението му върху цялата компания.
Според Юкитоши Фуно, който е бивш вицепрезидент на „Тойота“, тези притеснения не са напразни. „Голяма грешка е да се мисли, че лансирането на евтин автомобил на развиващите се пазари е гаранция за успех“, посочва той. По неговото мнение дори и в тези страни хората искат да притежават коли, с които да се гордеят.
От „Нисан“ обаче контрират, че новият модел ще е съобразен с вкусовете и предпочитанията на бъдещите купувачи. Сгъледвачи на компанията вече правят срещи и разговори с фокус групи в Индия, която се очаква да е един от най-големите пазари на евтиния „Датсун“.
Снимка от завода на „Датсун“ в Опама от 1981 година
[Associated press]
В страната едва 38 души на 1000 имат свой автомобил, докато в САЩ съотношението е 808 на 1000, като потенциала на пазара е огромен. Първите наблюдения сочат интересни предпочитания на индийците. Те например изобщо не държат колата им да има въздушни възглавници за сигурност, но пък смятат здравата броня за задължителна за техния автомобил.
58-годишният Карлос Гон, който дойде в „Нисан“ преди 13 години, за да спаси компанията от фалит, смята, че един модерен и свеж евтин автомобил може да се окаже продуктът, който ще доведе до сериозен ръст на продажбите. Решението за възраждането на „Датсун“ е част от плана на родения в Бразилия и израсъл в Ливан предприемач „Нисан“ да има пазарен дял от 8% от световните автомобилни продажби през 2016 г. при 2 на сто сега.
Шумен и без екстри, но евтин
Разбира се, създаването на един евтин автомобил означава потребителите да се примирят с някои недостатъци. Евтиният „Датсун“ например ще се предлага само с един бензинов мотор, вероятно двуцилиндров, сходен с тези монтирани на мотоциклетите, само с механична скоростна кутия, като използва части, влагани в други модели на фирмата майка. Очакванията са изпускателната система на колата да е по-шумна и по-вибрираща от типичното за съвременните автомобили.
Според проучване на WSJ Research, цитирано от „Уолстрийт джърнъл Юръп“, постигането на цитираната цена е възможно, ако колата няма ABS на спирачките и серво на волана, разполага само с едно огледало за обратно виждане, има елементарни седалки, а в салона се използват тънки пластмаси и минимум изолация. Авторите на проекта евтин автомобил обаче са на мнение, че биха намерили купувачи и за такъв продукт.
Датсун 240Z концепт на изложението в Детройт през 1999 година.
Отсега е ясно, че колите „Датсун“ няма да се предлагат в САЩ и другите развити пазари в Европа. Действащите там изисквания по отношение на сигурността и екологията правят невъзможно пускането на евтин модел. „Ако колата бъде пусната в САЩ, тя вече няма как да струва 3000 долара“, обобщава Гон.
„Дори и най-елементарният автомобил би струвал около 8000 долара, ако трябва да удовлетвориш всички изисквания по отношение на сигурността, моторите и екологията“, смята Франсоа Бенкон, който е продуктов мениджър в „Нисан“ и един от членовете на екипа, работещ по проекта „Датсун“. „Трябва да променим рецептата, защото при една и съща рецепта ще получиш едно и също ядене с разлика само в детайлите“, обяснява образно той.
За момента с проекта „Датсун“ пряко са ангажирани 15 души. Негов ръководител е Винсент Коби, който си спечели уважението на Гон като отговорник за проекта за завръщането на „Нисан“ сред производителите на компактни автомобили като „Микра“. 44-годишният възпитаник на Harvard Business School има сериозен опит в автоиндустрията.
По негово настояване към екипа е привлечен и излезлият в пенсия преди 11 години 70-годишен ветеран инженер Токичиро Хосака. Той ръководи програмата на „Нисан“ по създаването на модела „Микра“ през 80-те и 90те години и надеждите са, че знанията му могат да са полезни и при проекта „Датсун“.
Последен шанс, господин Гон
Критиците на Карлос Гон смятат, че той вече е направил една сериозна грешка, струвала много пари на „Нисан“, и при втора вероятно ще се раздели с поста. Става въпрос за проекта „Лийф“.
Карлос Гон през март, когато обяви възраждането на „Датсун“
Електромобилът стана кола на годината в Европа още с лансирането му през 2010 г., но за момента продажбите са далеч под прогнозираните и не са достигнали и половината от заложените по план.
От възраждането на марката „Датсун“ има и доволни като 103-годишният Ютака Катаяма. Той е бивш изпълнителен директор на „Нисан“, станал свидетел на пускането на първия автомобил „Датсун“ през 1935 г. и пробива на марката в САЩ.
Ютака Катаяма – първият президент на „Нисан Мотър корп. САЩ“, позира през 1998 година с „Датсун“ 240Z от 1971 година
[Associated press]
„Когато „Датсун“ изчезна, бях много тъжен. Хубаво е да чуя, че марката ще бъде възродена. Срамно е, че под нея ще се пускат евтини коли. Надявам се все пак автомобилите „Датсун“ да са красиви“, обобщава ветеранът.