Мария Генчева | май 23, 2012 | Коментари 0 НАСА сменя совалките с първия частен звездолет След десетилетия господство на правителствата на САЩ и Русия в Космоса частна компания най-после успя да пробие и да влезе в космическата надпревара. Вчера към Международната космическа станция, която се строи повече от 10 години с дружни усилия от […]
Мария Генчева | май 23, 2012 | Коментари 0
НАСА сменя совалките с първия частен звездолет
След десетилетия господство на правителствата на САЩ и Русия в Космоса частна компания най-после успя да пробие и да влезе в космическата надпревара. Вчера към Международната космическа станция, която се строи повече от 10 години с дружни усилия от няколко държави, се отправи първият частен космически кораб. Това е капсулата Dragon с ракета носител Falcon 9, произведена от компанията Space X по поръчка на американската космическа агенция НАСА. Ако мисията бъде успешна, Dragon ще стане оборотно космическо такси на НАСА, която не разполага със собствени кораби за пътуване до станцията.
Дългоочакваният старт стана факт в 11,44 ч българско време вчера. Корабът бе изстрелян от космическия център „Кейп Канаверал“ във Флорида. Минути по-късно Центърът за контрол на полетите обяви, че след навлизане в стратосферата капсулата се е отделила от ракетата носител и е разтворила соларните си панели.
След като ракетата успешно полетя към Космоса, стотици инженери в командния център си
отдъхнаха с облекчение
Успехът бе крайно необходим, след като предишният опит за старт в събота бе провален. Тогава след приключването на обратното броене корабът просто не излетя. Оказа се, че в последния момент бордовият компютър се е изключил заради дефектна клапа в един от двигателите. Проблемът обаче бързо бе решен и от втория път Dragon бе изстрелян.
Полетът е първият голям тест за капсулата, която за пръв път ще стигне до Международната космическа станция и ще се скачи с нея. На борда на кораба сега няма астронавти, а само 500 кг храна и други провизии, които обаче не са от първа необходимост, за да се намалят щетите при неуспешна мисия. Преди да се скачи с МКС, което трябва да стане около четвъртък, корабът ще премине
няколко важни теста,
с които да се провери дали е безопасно скачването. Той ще премине на около 3 км от станцията за проверка на контролните уреди, и ако това е успешно, ще бъде пуснат да се приближи на едва три метра. Тогава роботизирана ръка ще го поеме и ще го закачи за МКС.
Ако всичко това мине успешно, капсулата ще остане на станцията около 10 дни. После тя ще бъде разтоварена и върната към Земята, където по план трябва да се приводни в Тихия океан, след което да бъде извадена.
Успех на мисията ще отвори много врати към следващите проучвания на Космоса. Ако корабът се докаже като надежден, американската космическа агенция ще започне да го използва и за пращане на хора до Международната космическа станция, а не само за пренос на товари. Агенцията има голяма нужда от такова превозно средство, тъй като в момента трябва да разчита само на руските кораби за изпращането на астронавти. Освен че е зависима от техния график, агенцията им плаща и солидни такси за услугата. Ако Dragon започне да пътува редовно, НАСА ще си спечели най-малкото независимост от други правителства. От това ще спечели и частният бизнес. Компанията Space X получава финансиране от НАСА за разработката на космическото такси и при успешен тест ще получи още 396 милиона долара по последния договор с агенцията. Освен това НАСА се ангажира да сключи нов договор със Space X за
редовни превози за $ 1,6 млрд.
за общо 11 курса до МКС.
В същото време още една компания разработва космическо такси, което при готовност ще може да се ползва от НАСА. Това е Orbital Sciences Corporation от Вирджиния, която строи ракета Antares и капсула Cygnus. Очаква се те да са готови за първата си мисия около Земята в началото на 2013 година.
Мария ВЪЛЧЕВА
Източник: в. Стандарт
Публикувано в : Бизнес новини • Интересно