До 1743 лв. стига вече цената на “Гражданска отговорност”


Високи цени на “Гражданска отговорност” са обявили някои застрахователи. Те стигат вече и над 1700 лв., показа проверка на “24 часа” в тарифите на компаниите, публикувани в сайта на Комисията за финансов надзор. Най-скъпи са полиците за собственици на мощни автомобили, на възраст под 30 г., които живеят в София или друг голям град. Причината […]

Високи цени на “Гражданска отговорност” са обявили някои застрахователи. Те стигат вече и над 1700 лв., показа проверка на “24 часа” в тарифите на компаниите, публикувани в сайта на Комисията за финансов надзор.

Най-скъпи са полиците за собственици на мощни автомобили, на възраст под 30 г., които живеят в София или друг голям град.

Причината е, че те били рискови – можели да причинят катастрофа по-често, отколкото по-възрастните си колеги с по-скромни коли от малко населено място.

Това разделение се прави от почти всички компании. При изчислението на цената най-често те вземат предвид кубатурата на автомобила, района, където ще се управлява, дали ще излиза в чужбина, както и възрастта на собственика. И макар средната премия да е около 220 лв., все по-масово започват да се появяват далече по-високи суми.

В “Дженерали” например искат 1743,10 лв. за полица, сключена  за автомобил над 2500 куб. см, собственост на софиянец или варненец, който е до 29 г. Цената важи, ако покритието на полицата е за цяла Европа, а плащането – разсрочено. В случай че е еднократно, базовата цена е 1515,70 лв. Пада на 1242,90 лв., ако се управлява предимно в България.

Още по-висока става, ако шофьорът е причинил пътно произшествие в последните години. Между 830,30 и 1377 лв. са премиите за най-младите шофьори с мощни коли от другите населени места извън София и Варна.

Двойно по-ниски са цените за шофьори над 29 г. В случай че карат кола до 1300 куб. см, тарифата тръгва от 151,20 и стига до 220,70 лв.
Цени над 1000 лв. вече има и при ДЗИ. Собственик на кола над 2500 куб. см, който е под 25 г., от София и ще излиза в чужбина, ще трябва да се бръкне с 1012 лв. крайна цена при разсрочено плащане.

918 лв. е в случай, че ще управлява само на наша територия. А ако се плати еднократно, цената е между 778 и 858 лв. Тарифата за водачи от 25 до 35 г. е между 175 и 618 лв. Най-евтини са за хората над 35 г. – от 172 до 491 лв. По-евтини са цените и за автомобили с регистрация извън София – тръгват от 160 лв.

Рискови колкото и софиянци са перничани според тарифата на “Уника”. 836 лв. излиза полицата за жителите на двата града, когато автомобилът е над 2500 куб. см, собственикът му е до 23 г. включително, иска да пътува в чужбина и ще плати на 2 вноски. При еднократно плащане цената е 776 лв.

В случай че е на възраст от 24 до 30 г., най-скъпата цена е съответно 485 и 524 лв. в зависимост от броя на вноските – една или две. За останалите автомобили цените тръгват от 346 лв. (когато водачът е до 23 г.) и от 195 лв. (ако е от 24 до 30 г.)
По-ниски са за хората над 30 г. – започват от 173 лв. Още по-евтини са полиците за клиентите от другите населени места – цените им започват от 155 лв.

Според тарифата на “Алианц” най-голям риск да направят катастрофа са младите шофьори до 25 г. Дружеството обаче приема, че рискови са и хората над 71 г.
Ето защо премиите за двете групи са по-високи спрямо останалите. Най-скъпа е полицата – 400,66 лв., когато се сключва от собственик под 25 г. на автомобил над 2500 куб. см от София с валидност в България и чужбина.

При водач над 71 г. при същите условия тарифата е 341,50 лв. Иначе цените в компанията започват от 168,10 лв. Те важат за автомобили до 1300 куб. см, притежавани от хора на възраст между 26 и 70 г., от по-малка област като Пазарджик, Хасково, Плевен, В. Търново, Габрово, Сливен и т.н.

“Булстрад” завишава основната си тарифа с 40%, когато собственикът на автомобила е до 25 г., и с 20 на сто – ако е между 25 и 30 г. Така, ако такива клиентиса от София и карат кола над 2500 куб. см с включен сертификат “Зелена карта” ще платят вместо базоват цена от 335 лв. съответно 469 лв. (ако са до 25 г.) и 402 лв. (ако са до 30 г.).

Най-евтините полици започват от 153 лв. за коли до 1300 куб. см, които са от малко населено място и няма да излизат в чужбина.
“Армеец” също приема като най-рискови водачите до 25 г., особено ако имат не повече от 1 г. стаж. За тях основната тарифа се завишава с по 25% за всеки показател, или с 50 на сто общо.

Така, ако собственикът на колата отговаря на тези условия, кара кола с кубатура над 2500, ще трябва да плати 660 лв.
Иначе базовата цена в дружеството е между 245 и 440 лв. в зависимост от мощността на колата. Тя намалява, ако автомобилът се движи само в България.

В случай че е регистриран в София, но няма да излиза в чужбина, цената варира между 220 и 354 лв. за собственици над 25 г. и с повече от 1 г. стаж.
323,60 лв. е най-скъпата полица при “Бул инс”. Сумата се събира от собственици на автомобили над 2500 куб. см при еднократно плащане. Има оскъпяване, когато се плаща на вноски.

Компанията приема като основни критерии за формиране на тарифата мощността на автомобила, къде е регистриран и дали ще излиза в чужбина. Цените тръгват от 155,60 лв.

Подобни са факторите за изчисление на цената и при “Лев инс”. И тук най-скъпата полица е за най-мощните коли с номера С и СА, с които ще се шофира у нас и в ЕС – 287,60 лв. За останалите базовите тарифи са между 193,60 и 267,60 лв. Оскъпяване има, когато се плаща разсрочено. Свалят се обаче по 30-40 лв., когато водачът обещае да кара само в България.

От 181 лв. започват цените на “Евроинс”. Най-скъпата полица струва 336 лв. – когато автомобилът е над 2500 куб. см, с регистрация С и СА, има “Зелена карта” и се плаща на вноски.

По-скъпа с до 150%, ако имате катастрофи

Няколко застрахователни компании вече изчисляват цената на “Гражданска отговорност” и според това дали сте причинили катастрофа в предишни години. Ако имате, завишенията достигат до 150%, а при липса отстъпката е до 35%.

“Лев инс” събира с 25% по-висока премия, ако клиентът е имал повече от едно ПТП през последната година. Със същия процент повишава тарифата и “Армеец”, но за шофьори, които са виновни за пътен инцидент в последните 3 г.

“Интерамерикан” вдига премията с 20 на сто. Но компанията предлага отстъпки, когато няма катастрофи. Те са между 5 и 15% в зависимост дали клиентът е нов, или стар.

Всички тарифи на “Дженерали” се завишават с между 5 и 150%, ако има причинено пътно произшествие в предходната година. Най-сурови са от компанията към шофьорите, които са били виновни за над 3 катастрофи.

До 15% по-ниска става цената на “Гражданска отговорност” при “Булстрад” и “Български имоти”, когато собственикът на автомобила не се е провинил 2 последователни години.
Условието за отстъпка при ДЗИ е клиентът да се е застраховал 3 последователни години в компанията и да има добра история на щетимост – средната квота да е под 25%.

Тогава отбивката варира между 5 и 35%.
Според експерти обаче въвеждането на различни тарифи в зависимост от наличието или липсата на ПТП предходните години не е ефективно, когато се прилага самостоятелно от отделните играчи на пазара, без да има единна база данни.

От една страна, не могат да се оценяват клиентите, които за първи път се застраховат в дружеството. Старите клиенти с минали катастрофи, на които застрахователят вдигне цената заради това, могат да избягат и да си направят полица там, където не могат да ги хванат.

Най-много са жалбите за отказано  

Най-много се жалват клиентите на застрахователите заради отказ за изплащане на обезщетение. Това показват данните на Комисията за финансов надзор за първото шестмесечие на 2012 г.

От всички подадени оплаквания в надзора 59% са за застрахователния и здравноосигурителния пазар. От тях делът на жалбите от застрахователи са 98 на сто. 84% от тях пък са заради дейността на дружествата по общо застраховане.
16,3% от оплакванията са, защото дружествата са отказали плащане на обезщетение по “Гражданска отговорност”.

Най-много обаче са жалбите по същата причина, но при “Каско” – 18,7 на сто. 11% се падат на сигналите, които съдържат несъгласие с размера на изплатеното обезщетение както по задължителната, така и по доброволната полица. 8,9 на сто от потребителите, информирали КФН, се жалват от некоректни практики на компаниите.

Според 6,5% от клиентите дружествата не са спазили сроковете за произнасяне според Кодекса за застраховането при “Каско”, а 6 на сто – при “Гражданска отговорност”.

Анализът на жалбите и сигналите показва, че потребителите най-вероятно ще бъдат изложени на риск от отказ да получат обезщетение и в бъдеще, предупреждават от надзора. Този риск е 54%.

Според експертите на всеки 100 клиенти на застрахователите 17 няма да са доволни от размера на обезщетението. 16% е рискът от непоризнасяне в срок, а 13 на сто – от неправомерна практика.

Борислав Богоев, зам.-председател на Комисията за финансов надзор:

Полицата ще върви плавно нагоре

– Г-н Богоев, ще поскъпва ли още полицата?

– Едно е сигурно – цената няма да върви надолу. Ще се задържи или плавно ще върви нагоре.

– Кога ще има система бонус-малус, според която целият пазар ще изчислява цените на “Гражданска отговорност” в зависимост от това дали има или не катастрофа с автомобила?

– Въвеждането й бе предвидено с промени в Кодекса за застраховането, които обаче бяха отхвърлени от парламента. Предвиждаме отново да ги предложим за разглеждане заедно с други новости. Това ще стане, когато са напълно готови изискванията за платежоспособност на застрахователите в ЕС, т.нар. директива “Солвенси II”. Все още ЕК работи по тях. Идеята е да се внесат всички текстове накуп за разглеждане. Все още не мога да кажа кога би могло да стане.

– Защо се увеличават жалбите заради отказани обезщетения по “Каско”? Преди най-много бяха по “Гражданска отговорност”.

– Насочихме много усилия в посока по-добър контрол по “Гражданска отговорност” и вероятно това има ефект. Каското е доброволна застраховка и зависи от договора между двете страни. При недоволство става дума за частно-правен спор.
При “Каско” КФН може да следи само за срока, в който застрахователите трябва да се произнесат. Ако не са го спазили, можем да ги санкционираме. Но ако са отказали плащане или са платили по-малко – нямаме правно основание да се произнесем.

– А как е при “Гражданска отговорност”?

– При нея също нямаме право да се намесваме за размера на обезщетението. Но това е задължителна застраховка и по закон тя се задейства автоматично при доказана вина. Колкото и да се протака произнасянето за обезщетението, то със сигурност трябва да се плати.

– Но преди имаше случаи, в които застрахователи отказваха?

– Неотдавна имаше тълкувателно решение на съда и с него се прекратява практиката дружествата да отказват обезщетение в случаите, когато виновното лице е осъдено. Дори и тогава искът се насочва към застрахователя и той трябва да плати. Иначе се губи смисълът от сключването на “Гражданска отговорност”.

Източник: 24 Часа, София Терзийска


Отбелязано с:  

Коментирай